Τι είναι η λεπτή κινητικότητα και πόσο σημαντική είναι για τις γραφοκινητικές δεξιότητες ενός παιδιού;

Ένας όρος που χρησιμοποιούν αρκετά συχνά οι εργοθεραπευτές είναι η λεπτή κινητικότητα. Ο όρος αυτός παραπέμπει σε δεξιότητες και δραστηριότητες που αφορούν τη χρήση των χεριών και των δαχτύλων. Πιο συγκεκριμένα, είναι οι δεξιότητες αυτές που απαιτούν από τους μύες του χεριού να συνεργαστούν ώστε να εκτελέσουν συγκεκριμένες μικρές κινήσεις.
Η λεπτή κινητικότητα αρχίζει και αναπτύσσεται από την ηλικία των 2 με 3 μηνών όπου το μωρό έρχεται σε επαφή με μικρά αντικείμενα, εκπαιδεύεται στη σύλληψη και την άφεση αντικειμένων αλλά και τη μεταφορά τους από το ένα χέρι στο άλλο. Μέχρι την ηλικία των 3 ετών τα παιδί χρειάζεται να έχει αναπτύξει βασικές κινητικές δεξιότητες ώστε να μπορεί μετέπειτα να αντεπεξέλθει σε πιο απαιτητικές δραστηριότητες. Παρακάτω αναφέρω ορισμένες από τις δεξιότητες που αναπτύσσουν τα παιδιά ανά αναπτυξιακό στάδιο:
Μέχρι 1 έτους, το παιδί αδειάζει αντικείμενα μέσα σε δοχείο, γυρίζει σελίδες από παραμύθι, φτυαρίζει με κουτάλι ή φτυάρι.
Μέχρι 2 ετών, βάζει κρίκους στη βάση τους, χτίζει πύργο 3 κύβων, μουτζουρώνει με μπογιά ή μαρκαδόρο, βάζει και βγάζει καρφάκια από πίνακα.
Μέχρι 3 ετών, περνάει μεγάλες χάντρες σε κορδόνι, γυρίζει πόμολα- χερούλια, χτίζει πύργο με 5-6 κύβους, ξετυλίγει μικρό πακέτο, διπλώνει χαρτί στη μέση σε μίμηση, ξεβιδώνει παιχνίδι, πλάθει μπαλίτσες από πηλό ή πλαστελίνη, λύνει και συναρμολογεί απλό παιχνίδι συναρμολόγησης.
4 με 5 ετών, ζωγραφίζει απλές εικόνες όπως σπίτι, άνθρωπο, δέντρο, κόβει με ψαλίδι απλές γραμμές και κύκλο
Ένα παιδί είναι σημαντικό να περάσει από όλα αυτά τα στάδια για να φτάσει μετά στο επίπεδο όπου θα μπορεί να κρατήσει σωστά το μαρκαδόρο, να κόψει, να σχεδιάσει σωστά σχήματα και έπειτα να κρατήσει σωστά το μολύβι, να γράψει γραμματάκια με το σωστό μέγεθος και το σωστό σχεδιασμό.

ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

No comments yet.